Publikasjoner / Publications

Publiseringer innen drama- og teaterfeltet

av

Stig Audun Eriksson

(Kan bestilles ved henvendelse / Can be ordered on demand: serikss@outlook.com)


Doktorgradsavhandling / Doctoral dissertation (Book edition)

Eriksson, Stig A. 2009. Distancing at Close Range. Investigating the Significance of ‘Distancing’ in Drama Education. Vasa: Åbo Akademi, 302 p.

Tilgjengelig som PdF / Available as PdF.

https://1drv.ms/b/s!AjebEk9sYsIlhd9LQCdwOrzVijnAlg?e=fKfBx2



Mastergradsavhandling / Master of Arts thesis

Eriksson, Stig A. 1979. Drama as Education. A descriptive study of its development in education and theatre with particular relevance to the U.S.A. and England. Calgary, Alberta: University of Calgary, 298 p.

Tilgjengelig som PdF / Available as PdF.

https://1drv.ms/b/s!AjebEk9sYsIlhd9KPIy7hwxwq6ImRw?e=yF0WSY


Vitenskapelige artikler på nivå 2

Eriksson, Stig A. (2019). «Learning with Brecht. Exploring the ‘Learning to Read and Write’ Scene in The Mother». In Diane Conrad and Monica Prendergast (eds.). Teachers and Teaching on Stage and on Screen. Dramatic Depictions, Chicago, IL: Intellect Books, s. 189-199.


Eriksson, Stig A. 2014. «Exploring the notion of Bildung in theatre work: conversations with actors rehearsing Brecht’s Fatzer». NJ (Drama Australia journal). Volume 38(1) s. 6-22.


Eriksson, Stig A. 2011. «Distancing at close range: making strange devices in Dorothy Heathcotes process drama Teaching Political Awareness Through Drama». Research in Drama Education. Volume 16(1), s. 101-123.


Eriksson, Stig A. 2007. «Distance and Awareness of Fiction: Exploring the concepts». NJ (Drama Australia journal). Volume 31(1), s. 5-22.


Vitenskapelige artikler på nivå 1

Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland; Heggstad, Katrine; Cziboly, Ádám. 2014. «Rolling the DICE. Introduction to the international research project Drama Improves Lisbon Key Competences in Education». Research in Drama Education. Volume 19(4), s. 403-408. 


Eriksson, Stig A. 2010. «Distancing as a poetic and didactic device in process drama - a rhetoric arts education perspective». I Adam Jagiello-Rusilowski (ed.). Drama as dialogue for social change. Gdansk, Polen: Bidraget er utgitt i vitenskapelig publikasjon, men som ikke er listet i ITAR. Publikasjonen er utgitt av Pomost/Gdansk University, s. 16-25.


Eriksson, Stig A.2002. «Christmas traditions and performance rituals: A look at Christmas celebrations in a Nordic context». Applied Theatre Researcher. No 3. Article no.6/3.


Vitenskapelige antologier på nivå 1

Eriksson, Stig A. (2022). «Distancing as topos in process drama». In Mary McAvoy and Peter O’Connor (eds.), The Routledge Companion to Drama in Education, Oxon: Routledge, p. 18-31. [10.4324/9781003000914]


Gjærum, Rikke Gürgens; Cziboly, Adam and Eriksson, Stig A. (2022). «ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences». In Trude Nilsen et al. (eds.), International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education, Springer International Handbooks of Education, Switzerland: Springer Nature, p. 1-32. [doi:10.1007/978-3-030-38298-8_23-1]


Eriksson, Stig A. (2021). Drama/Theatre and Bildung. Reflections on the Norwegian Discourse of Bildung and the ‘Theatre as Bildung’ Project in Bergen, Norway (2013). In Ute Pinkert, Ina Driemel, Johannes Kup, Eliana Schüler (Hg.). Positionen und Perspektiven der Theaterpädagogik, Milow: Schibri-Verlag, p. 52-66.


Heggstad, Katrine; Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. (2019). «Visiting Schools for Visiting Theatre. Researching a Drama Workshop and Young People’s Response». In Michael Finneran and Michael Anderson (eds.). Education and Theatres: Beyond the Four Walls. Cham: Springer Nature Switzerland, p. 227-239.


Sæbø, Aud Berggraf; Eriksson, Stig Audun; Allern, Tor-Helge 2017. «Drama, teater og demokrati. Om undervisning i barnehage, skole, museum og høyere utdanning». I: Aud Berggraf Sæbø, Stig A. Eriksson og Tor-Helge Allern (red.). Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning. Bergen: Fagbokforlaget, s. 13-30.


Eriksson, Stig A. 2013. «Teaterprøven som danningsarena. Perspektiver på skuespillerens danning». I: Kari M. Heggstad, Stig A. Eriksson og Bjørn Rasmussen (red.). Teater som danning. Bergen: Fagbokforlaget, s. 114-132.


Eriksson, Stig A. 2011. «Distancing». I: Shifra Schonmann (ed.). Key concepts in theatre/drama education. Rotterdam: Sense Publishers, s. 65-71.


Eriksson, Stig A.2009. «Looking at the Past for Stepping into the Future: Background Reflections for Drama in the Curriculum of the 21st Century». I: Jack Shu and Phoebe Chan (eds.). Planting trees of drama with global vision in local knowledge. Hong Kong: IDEA Publications/TEFO, s. 371-384.


Eriksson, Stig A. 2008.Distansering på nært hold : underliggjøringsgrep i Dorothy Heathcotes prosessdrama «Teaching political awareness through drama»”. I: Aslaug Nyrnes og Niels Lehmann (red.). Ut frå det konkrete. Bidrag til ein retorisk kunstfagdidaktikk. Oslo: Universitetsforlaget, s. 135-153.


Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. 2007. «Unlocking Ibsen to Young People». North-West Passage. (4) s. 157-166.


Eriksson, Stig A. 2007. «Antigone and Rachel Corrie. The stories of two female activists. Reflections on a process drama exploration. I: Marianne Streisand et.al.(hg.). "Talkin `bout My Generation. Archäologie der Theaterpädagogik II». Schibri-Verlag, s. 134-146.


Eriksson, Stig A. 2007. «Looking at elements of distancing in the work of Dorothy Heathcote, with a sidelong glance to Brecht». I: Marianne Streisand et.al.(hg.). "Talkin `bout My Generation". Archäologie der Theaterpädagogik II. Schibri-Verlag 2007, s. 232-245.


Eriksson, Stig A. 2006. «Using fabula, syuzhet, forma as Tools of Analysis in Drama Pedagogy - With Brechts The Measures Taken as an example». I: Michael Balfour and John Somers (eds). Drama as Social Intervention. Concord, ON: Captus Press Inc., s. 58-71.



Nettpubliserte artikler

Eriksson, Stig A. (2022). «Experiencing and Learning through Story and Educational Drama: A Workshop Example», Beijing International Review of Education, 3 (2021), 606–624. [doi:10.1163/25902539-03040008]


Eriksson, Stig A. (2019 – rev.). «Drama og fagfornyelsen». I Ressursbank. Drama og teaterpedagogenes nettside: https://dramaogteater.no/ressursbank/ 


Eriksson, Stig A.; Hallås, Bjørg Oddrun; Heide, Eldar; Brathetland, Bente Opheim; Grande, Per Bjørnar og Lyngstad, Mette Bøe (2019). «Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017». Nordic
Journal of Art and Research, Årg. 8, Nr. 1, 17 s. (nivå 1)
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.3341


Eriksson, Stig A. (2014). Exploring distancing in the work of Dorothy Heathcote: Estrangement as poetic distortion. Drama Research: International Journal of Drama in Education; Volume 5(1), 15 s. (nivå 1)
http://www.nationaldrama.org.uk/journal/wp-content/uploads/sites/2/DR-Article-1.pdf

 

Utredninger og rapporter

DICE Consortium. 2010. Making a World of Difference. A DICE resource for practitioners on educational theatre and drama. Budapest: DICE Consortium, 216 s. [Utgivelsen er redigert av Chris Cooper men med bidrag av bl.a. Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland; Heggstad, Katrine – Høgskolen i Bergen. Se også nedenfor].


DICE Consortium. 2010. The DICE has been Cast. A DICE resource. Research findings and recommendations on educational theatre and drama. Budapest: DICE Consortium, 128 s. [Utgivelsen er redigert av Ádám Cziboly, men med bidrag av bl.a. Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland; Heggstad, Katrine – Høgskolen i Bergen].


Heggstad, Kari Mjaaland; Heggstad, Katrine; Eriksson, Stig A.; Cziboly, Ádám 2010.
Terningen er kastet. En DICE-ressurs. Forskningsresultater og anbefalinger for drama og teater i undervisning. Bergen: DICE Consortium, 56 s.


Eriksson, Stig A. 2010. «Distansering på nært hold. En undersøkelse av betydningen av distansering i dramapedagogikk». I Anna-Lena Østern, Mårten Björkgren, Birgitta Snickars-von-Wright (eds.). Drama in three movements. An Ulyssean encounter. Vasa: Åbo Akademis Förlag, 9 s.


Eriksson, Stig A.; Østern, Anna-Lena; Risan, Leidulv; Strandberg, Magdalena. 2005. Drama, dramaturgi och kulturell läsfärdighet. Vasa: Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, 188 s.


Eriksson, Stig A. 2002. «The Project Co-ordinators Report: IDEA 2001 as a Project». I: Stig A. Eriksson. The Congress Handbook - IDEA 2001. Bergen: HiB / IDEA Publications, 7 s.


Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland. 1999. Erasmus og Peer. Rapport fra et teaterformidlingsprosjekt. Bergen: Høgskolen i Bergen, Dramaseksjonen, 72 s.



Utviklingsarbeid - Undervisningsmateriale

Eriksson, Stig A.; Heggstad, Katrine; Heggstad, Kari Mjaaland. 2016. Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen UNDERLANDET. Bergen: Den Nationale Scene.

http://www.dns.no/media/329571/underlandet-undervisningsmateriale-12-04-2016.pdf


Heggstad, Kari Mjaaland; Heggstad, Katrine; Eriksson, Stig A. 2015. Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen ANNE PEDERSDOTTER. Bergen: Den Nationale Scene.

http://www.dns.no/media/140353/anne-pedersdotter-laererheftet-docx.pdf


Heggstad, Katrine; Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. 2014. Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen VAFFELHJARTE. Bergen: Den Nationale Scene.

http://www.dns.no/media/106695/vaffelhjarte-studiemateriale.pdf

Eriksson, Stig A.; Heggstad, Katrine; Heggstad, Kari Mjaaland. 2014. Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen MEDEALAND. Bergen: Den Nationale Scene. http://www.dns.no/studiemateriale/#medealand  


Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland. 2004. Fra Tekst til Teater. Undervisningsmateriale til Henrik Ibsens VILLANDEN. Arbeidsmateriale for lærere og studenter. Bergen: Høgskolen i Bergen/Den Nationale Scene, 13 s.


Eriksson, Stig A.; Heggstad, Kari Mjaaland. 2003. Inn i ET DUKKEHJEM. Fra tekst til teater - et arbeidsmateriale for lærere og studenter. Bergen: Høgskolen i Bergen, 27 s.


Eriksson, Stig A. 2002. Fra tekst til teater: EN FOLKEFIENDE. Undervisningshefte. Bergen: Dramaseksjonen, Høgskolen i Bergen, 19 s.


Eriksson, Stig A. 2001. Das Drama von der Hungersnot und die Geschichte einer Orestie. Reinhardswaldschule Kassel, Fuldatal, Tyskland: Die Bundesarbeitsgemeinschaft für das Darstellende Spiel in der Schule, 3 s.



Fagartikler (ikke-fagfellevurdert)

Birkeland, Ingvild Margrethe og Eriksson, Stig A. (2021). «Den problematiske faggruppen praktiske og estetiske fag», Drama – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, (57)1, s. 42-47.


Holthe, Asle; Onsrud, Silje Valde; Eriksson, Stig Audun; Olsen, Eiliv; Ulstein, Håvard 2018. «Avdeling for lærarutdanning - reformer, vekst og kompetansebygging». I: Høgskolen i Bergen 1994-2016. Etablering 1994. Endringar, vekst og fagleg utvikling. Bergen: Bodoni forlag, s. 115-128.


Eriksson, Stig A. 2017. «Først i Norden», Drama - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 54(2-3), s. 70-76.


Eriksson, Stig A. 2017. «The Violence Workshop & The Violence Workshop re-visited». NJ - Drama Australia journal,                     41(1), p. 65-78.


Folkestad, Silje; [Eriksson, Stig. A.] 2014. «Stig A. Eriksson. Med hjerte for prosessdrama». DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Volum 51(3), s. 12-19.


Saxton, Juliana; Miller, Carole; Bolton, Cynthia; Dunlop, Helen; Dobson, Warwick; OToole, John; Booth, David; Wagner, Betty Jane; Battye, Susan; Warren, Kathleen; Janssens, Lidwine; OConnor, Peter; Neelands, Jonothan; Eriksson, Stig A.; Burke, Margaret; Warner,
Christine D.; Cabral, Beatriz; ONeill, Cecily; McDonnell, Carolin; OSullivan, Carmel 2012. «In memory of Dorothy Heathcote, MBE (29 August 1926 to 8 October 2011)». Research in Drama Education.  Volume 17(1), s. 7-34.


Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. 2011. «Om drama, teaterpresentation och skapande - teater och skola i samarbete». I: Nina Dahl-Tallgren (red.). Publiken i huvudrollen : en introduktion till publikarbete. Korsholm/Kultur Österbotten: Scriptum, s. 103-115.


Eriksson, Stig A. 2011. «Dorothy har gått bort». DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Volum 48.(4), s. 20-21.


Eriksson, Stig A. 2009. «The past in the present: A drama workshop about Antigone and Rachel Corrie». I: Govas, Nikos (ed.). Theatre and Education at Centre Stage. Athens: Hellenic Theatre/Drama & Education, s. 305-317.


Eriksson, Stig A. 2008. «Theater als Schulfach des 21. Jahrhunderts. Aus der Vergangenheit für die Zukunft lernen». I: Volker Jurké, Dieter Linck, Joachim Reiss (Hrsg). Zukunft Schultheater. Das Fach Theater in der Bildungsdebatte. Hamburg: Körber-Stiftung, s. 334-347.


Allern, Tor Helge og Eriksson, Stig A. 2008. «Når læreboka blir et hinder for kunnskap : intervju med Dorothy Heathcote». DRAMA: Nordisk dramapedagogisk tidsskrift .Volum 45(3-4) s. 46-47.


Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. 2008. «Unlocking Ibsen to Young People». I: The Immortal Ibsen --- the collection of Ibsens 100th Anniversary International Symposium in China. Beijing: China Theater Press, s. 186-190.


Sæbø, Aud Berggraf; Eriksson, Stig A. 2007. «Drama/Theatre & Education in Norway». I: Drama/Theatre & Education in Europe. Athens: The Hellenic Theatre/Drama & Education Network and the Croatian Centre, s. 45-56.


Eriksson, Stig A. 2006. «Hva skal barnet hete?» DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2006, Volum 43 (3), s. 3.


Eriksson, Stig A.2006. «Drama/Theatre Education. The Norwegian Situation». Korrespondenzen: Zeitschrift für Theaterpädagogik. Volum 22(49), s. 5-10.


Eriksson, Stig A. 2005. «Kaksi naisaktivistia - Rachel Corrie (2003) ja Antigone (441 eKr.)». I: Pekka Korhonen & Raija Airaksinen (toim.). Hyvä hankaus - teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja sallisuuden mahdollisuuksina. Helsinki: Teatterikorkeakoulu / Teaterhögskolan, s. 136-147.

Eriksson, Stig A. 2005. «Antigone och Rachel – processdrama». Drama, dramaturgi och kulturell läsfärdighet : SMLF:s årsskrift 2005. Åbo Akademis Förlag, s. 163-178.


Eriksson, Stig A. 2001. «From Text to Theatre; the theatre performance seen through the lenses of educational drama”. I: Anna-Lena Østern (toim.): Laatu ja merkitys draamaopetuksessa. Draamakasvatuksen teorian perusteita, University of Jyväskylä 2001, University of Jyväskylä, s. 139-147.


Eriksson, Stig A. 1999. «Theatre Accessing Through Drama-in-Education». Stage of the Art. Volum II.(I), s. 8-14.


Eriksson, Stig A. 1995. «Case Study on the Improvement of Childrens Creative and Esthetic Skills Through Art and Drama in the City of Athens». European Education : Issues and Studies 1995. Volum 27 s. 97-119.


Bokanmeldelser

Eriksson, Stig A. 2018. «Dramakunnskap med nytt blikk». DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Volum 55.(1) s. 78-80.


Eriksson, Stig A. 2015. «Teaterkompetanse og læringsform». DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Volum 52.(2) s. 53-55.


Eriksson, Stig A. 2006. «Michael Evans (2006). Innføring i dramaturgi. Teater - film – fjernsyn». DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Volum 43.(3), s. 2.



Andre skrifter

Wangen, Kenneth; [Eriksson, Stig A.] 2014. «Opprør mot kultursenter». Klassekampen, 2014-07-09.


Heide, Eldar; Eriksson, Stig Audun; Lyngstad, Mette Bøe 2017. Kvifor appellerer Oskeladd-filmen? Dag og Tid s. -



Andre medier

Eriksson, Stig A. 2002 (ed.). The Congress Handbook. IDEA 2001 - 4th World Congress for Drama/theatre and Education. CD_ROM, Bergen: HiB / IDEA publications.


Eriksson, Stig A. 2003. Playing Betwixt and Between - The Congress Video. Impressions from IDEA 2001 - the 4th World Congress for Drama/theatre and Education. CD_ROM, Bergen: HiB / IDEA Publications.


Krüger, Kristian; [Eriksson, Stig A.] (2014). “Kunnskapskanalen: Estetiske fag i lærerutdanningen”. NRK2 [TV] 2014-08-30